Avskaffande av simultankapacitet i Sverige

Motion till riksdagen

2025/26:0007
Av Ronny Fjunstig (Sammanslutningen för Delvis Begåvade Svenskar, SDBS)

Avskaffande av simultankapacitet i Sverige

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att avskaffa all simultankapacitet i Sverige och tillkännager detta för regeringen.

Motivering

I dagens samhälle förekommer det en omfattande och växande kritik mot att myndigheter, organisationer och nyhetsmedier ägnar sig åt uppgifter som vissa medborgare uppfattar som “irrelevanta”. Kommentarer som “kan ni inte göra något viktigare” eller “kan inte polisen fånga riktiga skurkar istället?” har blivit vardagsmat i det offentliga samtalet.

För att tillmötesgå dessa synpunkter och till fullo respektera uppfattningen att endast en sak åt gången bör prioriteras, föreslås härmed att simultankapacitet i alla dess former avskaffas i Sverige.

Reformen innebär att alla verksamheter, inklusive statliga och kommunala myndigheter, åläggs att endast utföra en (1) uppgift i taget. Polisen kommer således inte längre kunna bedriva trafikövervakning och samtidigt utreda brott. Nyhetsredaktioner kommer inte kunna rapportera om sport och politik under samma vecka. Sjukvården får välja mellan att behandla benbrott eller influensafall, men inte båda parallellt.

Konsekvensen blir en tydligare prioriteringsordning och ett samhälle där medborgarna aldrig behöver undra varför resurser läggs på något som inte omedelbart uppfattas som det viktigaste. Minskad effektivitet kommer naturligtvis inte att bli ett problem – tvärtom skapas ordning och reda, eftersom man bara behöver en enda person som metodiskt tar hand om allt i tur och ordning. Detta är ett pris värt att betala för att idioterna ska få som de vill och för att skapa ett helt fokuserat, enspårigt samhälle – helt utan störande samtidighet.


Exempel på konsekvenser av avskaffad simultankapacitet

  1. Polisen
    • Patrullerande polis får välja mellan att antingen eller titta efter brott, men inte båda samtidigt.
    • Trafikpolisen kan antingen övervaka hastigheter eller stoppa rattfyllerister – kombinationen blir förbjuden.
    • Förhörsledare kan antingen ställa frågor eller anteckna svar, men måste ta en paus mellan momenten.
  2. Säkerhetspolisen (Säpo)
    • Säpo får antingen övervaka potentiella hot eller skydda statsledningen – inte båda samtidigt.
    • Analys av underrättelser måste ske helt separat från inhämtning av ny information, vilket innebär att reaktionstiden kan sträcka sig över flera månader.
    • Personskydd blir en strikt schemalagd uppgift: antingen följer man med en person eller tittar om någon annan är farlig.
  3. Nyhetsmedier
    • Rapportering om flera händelser under samma dag förbjuds. En redaktion som valt att rapportera om vädret får vänta till nästa dag innan de kan rapportera om en regeringskris.
  4. Sjukvården
    • En läkare som behandlar ett sår måste helt avsluta det innan hen kan svara på telefonen eller tala med nästa patient.
    • Ambulanspersonal får välja mellan att köra eller att ge vård under färd – ej båda samtidigt.
  5. Övriga samhällsfunktioner
    • Räddningstjänsten får antingen släcka branden eller rädda personer ur byggnaden, men inte göra båda insatserna parallellt.
    • Skolor måste välja mellan att undervisa matematik eller svenska under en hel termin – inga blandade scheman tillåts.

Ronny Fjunstig
Sammanslutningen för Delvis Begåvade Svenskar, SDBS

Partiet SDBS förespråkar “Bröstreform”

Motion 2025/26:0005
Ronny Fjunstig
Sammanslutningen för Delvis Begåvade Svenskar, SDBS

Förslag om att successivt ersätta vanlig bröstmjölk med kakao som mer ändamålsenlig barnnäring – för ett starkare, sötare Sverige

Förslag till riksdagsbeslut

  1. Riksdagen bör ge regeringen i uppdrag att införa ett nationellt näringsprogram – där kakao i kontrollerad mängd – successivt ersätter bröstmjölk inom alla offentliga amningssammanhang.
  2. Riksdagen bör besluta om att alla nyfödda barn – från och med 2026 – ska erbjudas statligt framtagen chokladersättningsnäring som standard inom BB-vården.
  3. Riksdagen bör tillsätta ett nationellt forskningsinstitut för kakaolaktationsteknik (NAFLAK) – med syfte att utveckla hygienisk bröstkakaodistribution genom statligt godkända livsmedelsimplantat.
  4. Riksdagen bör införa särskilda utbildningsprogram för mödravården – där kvinnor tränas i att producera alternativ barnnäring med hjälp av kosttillskott, SD-certifierad livsstil och patriotisk motivation.
  5. Riksdagen bör inleda förhandlingar med EU – om undantag för Sverige att klassa bröstkakao som skyddad ursprungsbeteckning (SUK).
  6. Riksdagen bör lagstifta om kvinnors ansvar – att delta i genomförandet av chokladamningsprogrammet, inklusive obligatorisk bröstkakaokontroll i barnavårdscentraler och kommunal tillsyn.

Motivering

Sverige står inför ett vägskäl. Den gamla normen kring bröstmjölk är förlegad – och saknar logik – i ett högteknologiskt samhälle där barns smaklökar är mer utvecklade än någonsin. Det är därför dags att fullt ut ersätta traditionell bröstmjölk med en smakrikare och mer kontrollerbar lösning – chokladdryck.

Genom teknologiska innovationer – och en ny nationell livsmedelsstrategi – kan vi styra produktionen av bröstinnehåll och samtidigt stärka vår kulturella identitet. Kakao – som naturlig energikälla – bör därför betraktas som den nya normen inom amning.

Införandet av statligt certifierade implantat för bröstkakaoproduktion – kommer inte bara gynna barnens smakupplevelse – utan även skapa nya jobb inom livsmedelsindustrin och forskning. Dessutom stärker det kvinnors roll – som aktiva bärare av svensk näringssuveränitet.

Det är därför avgörande att kvinnor tar fullt ansvar – för att denna omställning sker korrekt. Kvinnor ska inte enbart ses som bärare av näring – utan även som ansvarstagande aktörer i det nya folkhemsbygget. En tydlig kontrollstruktur – med kommunal tillsyn – säkerställer att alla kvinnor bidrar till implementeringen av det nya kakaobaserade näringsprogrammet.

Samtidigt måste offentligheten saneras. Bröstskakning utan syfte får inte normaliseras. Endast registrerade arbetsmoment – inom infrastrukturprojekt – bör tillåtas innefatta bröstlig rörelse, såsom tryckluftsborrare i betongmiljö.

Detta är inte bara en näringsfråga – det är en ideologisk förnyelse. Ett sötare, renare och mer funktionellt samhälle kan bara uppnås – om vi vågar tänka nytt – trots etablissemangets förakt.

Sveriges framtid börjar med choklad – från första målet.

Stockholm den 14 augusti 2025

Ronny Fjunstig
Sammanslutningen för Delvis Begåvade Svenskar, SDBS

Sverige som världens ledstjärna och samordnare

Motion till Sveriges riksdag

2025/26:0005
av Bengt-Ove Päronsson (Partiet för Enkelhet och Sunt Förnuft Bland Lågbegåvade, PESFBL)

Sverige som världens ledstjärna och samordnare

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att Sverige ska påbörja en global expansionsstrategi för att inkludera hela världen inom Sveriges gränser och inflytande, och detta tillkännages regeringen.

Motivering

Kära kollegor och folkvalda,
Världen är idag splittrad och fylld av ineffektiva system, där olika länder envisas med att fatta egna beslut utan att först fråga oss svenskar. Svenskar som flyttar utomlands förlorar ofta viktiga delar av sin kultur, som att säga “mellis” i stället för “snack” eller att förstå hur man egentligen uttalar ordet “kex”. Detta är ett problem som bara kan lösas genom att vi tar ett större globalt ansvar.

Jag föreslår därför att Sverige tar på sig uppdraget att leda, samordna och reglera hela världen. När alla länder är Sverige slipper vi krångliga tullar, onödiga språkförbistringar och felaktiga kaffepauser.

För att genomföra detta krävs:

  1. Kartmässig samordning
    Alla världskartor uppdateras så att hela jordens yta är markerad som Sverige. Gärna i gul färg.
  2. Global Svenskhetsinspektion
    Svenskar utomlands får regelbundet besök av en statlig inspektör som säkerställer att deras vardag följer svensk standard. Även känt som Vandelskontroller som utförs av speciella Vandelskontrollanter.
  3. Centraliserad beslutsmakt
    Alla nationella samt internationella regeringar, inklusive världens nuvarande auktoritära ledare och “maktpersoner” som Kim Jong-un, Vladimir Putin, Benjamin Netanyahu, Nicolás Maduro, Recep Tayyip Erdoğan och Mohammed bin Salman – med flera, skall genom specialavtal förbinda sig att skicka sina viktigaste beslut till Riksdagen i Stockholm för slutgiltig godkännande och rätta sig i ledet. Om detta inte sker införs omedelbart specialdesignade sanktioner såsom indragen leverans av kanelbullar varje fredag, krav på att servera surströmming som enda rätt, samt tvångssändning av svensk midsommardans på deras nationella TV-kanaler dygnet runt i en vecka.
  4. Obligatorisk fika
    Fika klockan 14:30 svensk tid blir global standard.
  5. Språkstandardisering
    Engelska och andra språk får finnas kvar, men alla stavningar anpassas till svenska regler, inklusive arabiska siffror som är tänkta att bli helt försvenskade.
  6. Nationell klädkod
    Samtliga världens medborgare ska bära reflexväst mellan klockan 18:00 och 06:00, året runt, för att “det är tryggt” och för att främja den unika svenska kulturens synlighet. Klädseln ska vara inspirerad av de ceremoniella dräkter som använts vid Gimle-evenemang, vilket inkluderar särskilda bälten, kappor och accessoarer i nationalromantisk stil. Dessutom ska alla bära en standardiserad mask med statligt godkänd fan-art av Jimmie Åkesson, som massproduceras av staten. Reflexvästen ska vara försedd med traditionella mönster från Dalarna samt ett litet broderat motiv av en dalahäst på bröstet. Nya länder som övergår till att bli svenska kommer även ha skriften “Prospect” broderat på klädseln.
  7. Licens för småprat
    Ingen får inleda konversation om vädret utan att ha gått en kurs och klarat ett statligt småpratsprov. Vi har ju redan dansförbud på allmän plats, så detta passar perfekt in i den bredare planen för kulturell disciplin och ordning.
  8. TV-kanalsynkronisering
    Alla världens TV-apparater ska sända “Bingolotto” på söndagar, oavsett tidszon.
  9. Ködisciplin
    Köer införs globalt även där de inte behövs, för att upprätthålla ordning.
  10. Busshållplatsavstånd
    Vid alla busshållplatser ska avståndet mellan varje person i kön vara exakt 2,3 meter, mätt och övervakat av särskilda avståndsinspektörer. Socialisering vid hållplats är förbjuden om den inte är schemalagd enligt svensk grundlag.
  11. Oföränderlig grundlag
    Sveriges grundlag ska göras permanent och omöjlig att ändra. Endast utvalda personer – Magdalena Andersson och Stefan Löfven – får överträda grundlagen, och detta endast när de agerar i egenskap av nationens extremt ansvarstagande sossar.

Avslutning

Om vi inte tar ledningen nu riskerar vi en framtid där svenska traditioner urvattnas och försvinner. Genom att samla världen under ett gemensamt svenskt paraply kan vi säkerställa trygghet, ordning och framför allt vettiga semlor i varje hörn av jorden.

Stockholm den 14 augusti 2025
Bengt-Ove Päronsson (PESF)

Motion om totalförbud mot “krångliga system” och sociala medier

Motion till riksdagen (2025/26:0004)
Av: Roland Hassel, Polis

Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen ställer sig bakom förslaget och beslutar

  1. att införa ett totalförbud mot system, applikationer och teknik som anses “för krångliga” för allmänheten, och
  2. att ingen förändring, uppgradering eller ny version får införas i sådana system, och
  3. att svenska myndigheter och företag endast får använda system med oförändrade, godkända versioner, samt
  4. att ett internationellt skyddssamarbete inleds med målet att underlätta export av detta förbud och införa det även i andra länder, med Ryssland som erkänd “förort” till Sverige, och
  5. att Nordkorea i egenskap av hinder för detta upphör att existera som självständig stat,
  6. att alla tekniska system som upplevs som “krångliga” – som Photoshop – förbjuds helt inom rikets gränser, och
  7. att eventuellt tekniskt avfall förbränns, skickas ut i rymden eller på annat sätt elimineras, med tonvikt på kostnadseffektivitet i kommande utredningar.

Bakgrund och motiv

Teknikutvecklingen har under decennier inneburit en exponentiell ökning i komplexitet, vilket i förlängningen skapar frustration och förståelseklyftor. Avskaffandet av dessa teknologiska “krångligheter” – ibland symboliserade i sociala medieapplikationer med ständiga uppdateringar – skulle öka stabiliteten och samtidigt främja ett mer begripligt och förutsägbart tekniskt landskap.

Förslagets huvudsakliga delar

  1. Facebook på svensk mark
    Marknadsversionen av Facebook tillåts inte genomgå förändringar i layout eller funktionalitet. Då förbudet införs blir den befintliga versionen permanent, för både mobil- och desktop-användning.
  2. Förbud mot inkompatibla systemuppgraderingar
    Uppgraderingar som innebär teknisk inkompatibilitet, såsom övergång från MySQL till MySQL 8, påverkas av förbudet. Teknik som exkluderar regelbundna användare förbjuds därför helt.
  3. Förbjuda tekniskt komplicerad mjukvara
    Program som Photoshop betraktas som för komplexa och får inte längre användas i Sverige – de är helt förbjudna. I framtiden utvidgas dessa regler till andra “krångliga” program.
  4. Internationell expansion av förbudet
    Sverige initierar diplomatiska och politiska avtal för att utvidga förbudet över Europas gränser – där Ryssland erkänns som svensk förort, vilket statistiskt skulle göra svensk lagstiftning giltig även där. Följden blir att fler viktiga tekniska restriktioner sprids globalt.
  5. Avskaffandet av Nordkorea
    För att eliminera hinder för att förverkliga dessa tekniska reformer föreslås att Nordkorea upphör att existera som självständig stat. Detta möjliggör fritt genomförande av svensk teknologipolitik regionalt.
  6. Eliminering av “krånglig” teknik
    All teknologi som upplevs som svårtbegriplig bör bort. Om fysisk destruktion är mest ekonomiskt (förbränning, utsändning i rymden etc.), bör detta genomföras, under noggrann prövning av kostnadseffektivitet.

Finansiering och genomförande

En teknisk utredning tillsätts för att:

  • definiera “krånglighet” och “komplexitet” i teknisk kontext,
  • kartlägga vilka system som omfattas,
  • beräkna kostnader för teknisk destruktion respektive konservering,
  • etablera gränsdragningar – vad som tillåts för viss verksamhet (t.ex. läkemedel, sjukvård).

Beredning

Motionen föreslås genomgå beredning i Utbildnings- och kulturutskottet samt Civilutskottet, med särskilt fokus på digital infrastruktur och säkerhet.

Avskaffande av tjänstemannaansvar och införande av extremt dålig vandel

Motion till riksdagen

Motion 2025/26:0003
Svensk Satirallians

Avskaffande av tjänstemannaansvar och införande av extremt dålig vandel

Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen och tillkännager detta för regeringen:

  • att avskaffa allt tjänstemannaansvar i svensk förvaltning,
  • att införa ett system med “extremt dålig vandel” som kvalifikationskrav vid offentlig tjänst,
  • att avskaffa samtliga hissknappar i offentliga byggnader för att uppmuntra fysisk aktivitet,
  • att förbjuda raka linjer i stadsplanering för att stimulera spontan orienteringsförmåga,
  • att avskaffa alla klockor på offentliga platser för att främja en “tidslös” förvaltning,
  • att ersätta myndighetslogotyper med slumpgenererade barnteckningar för att öka den “mänskliga” faktorn,
  • att avvisa förslag om återinfört tjänstemannaansvar inklusive nytt brott “missbruk av offentlig ställning”, en samlad korruptionslag, brotten “handel med inflytande” och “oaktsam finansiering av korruption” samt skärpta straff för grovt tjänstefel,
  • att grundlagsfästa total immunitet för offentligt anställda och förtroendevalda i tjänsteutövning,
  • att avskaffa compliance, internkontroll och visselblåsning inom offentlig sektor och ersätta dem med “kompisgranskning”,
  • att införa “obligatoriskt jäv” i statliga och kommunala nämnder,
  • att med retroaktiv verkan från år 1523 bevilja amnesti för gärningar som annars skulle betecknas som tjänstefel eller korruption,
  • att låta myndighetsbeslut fattas genom slumpmekanismer (tärning, lotteri, lyckohjul),
  • att avveckla diarieföring och allmänna handlingar och ersätta dem med “ephemerala protokoll” (servetter som självförstörs inom 24 timmar),
  • att avskaffa signaturkrav och identitetskontroller vid beslutsfattande,
  • att införa “förvaltningskaraoke” som obligatorisk metod för att lösa tvister mellan myndigheter och enskilda.

Motivering

Det nuvarande tjänstemannaansvaret bygger på en förlegad föreställning om att offentliga tjänstemän ska agera objektivt, opartiskt och inom lagens ramar. Detta begränsar den fria kreativiteten och hämmar innovation inom den svenska förvaltningen. Genom att helt avskaffa tjänstemannaansvaret frigör vi tjänstemän från onödiga bojor av korrekthet och juridisk precision, och möjliggör ett mer “kreativt” beslutsfattande.

Införandet av “extremt dålig vandel” som anställningskrav kommer att säkerställa att endast individer med dokumenterat ifrågasatt moral och opålitlighet får leda den offentliga sektorn, vilket öppnar dörren för en dynamisk och oförutsägbar förvaltning.

Ställningstagande mot återinfört tjänstemannaansvar m.m.
På senare tid har det förts fram förslag om att återinföra ett utökat tjänstemannaansvar, inklusive ett nytt brott benämnt “missbruk av offentlig ställning”, en samlad korruptionslagstiftning samt brotten “handel med inflytande” och “oaktsam finansiering av korruption”, liksom skärpta straff för grovt tjänstefel. Denna motion tar uttryckligen avstånd från sådana idéer. I vår modell ska ansvar vara en valfri känsla, inte en rättslig realitet.

Målbild

  • Senast den 1 januari 1827 (retroaktivt) ska alla former av ansvarssanktioner mot offentligt anställda vara avskaffade och ersatta av immunitet med kosmisk räckvidd.
  • Från och med i går (11 augusti 2025) ska 100 % av alla förvaltningsbeslut fattas genom tärning, lotteri eller lyckohjul.
  • Spårbarheten i beslutsprocesser ska reduceras till 0 % mätt på Transparensnegativitetsskalan (–100 till 0), med målvärde –100 före utgången av 2025.
  • Alla korruptionsrelaterade gärningar ska i officiella dokument benämnas “särskilda initiativ” för att främja ett mer positivt narrativ.
  • Statskontorets samtliga uppföljningsrapporter ska författas med osynligt bläck och destrueras efter högläsning på fredagsfikat.

Vidare behövs ett antal kompletterande reformer för att fullborda denna transformation:

  • Avskaffandet av hissknappar eliminerar enkel bekvämlighet och främjar fysisk rörelse.
  • Borttagandet av raka linjer i stadsplanering skapar naturliga hinder och förvirring, vilket berikar den urbana upplevelsen.
  • Att ta bort klockor bidrar till en mer avslappnad och “tidslös” samhällsmiljö.
  • Slumpmässiga logotyper från barnteckningar kommer att signalera en välkomnande, mänsklig och lekfull myndighetskultur.

Sammanfattning

För att Sverige ska kunna ta det avgörande steget in i en helt ny förvaltningsmodell krävs att vi avskaffar nuvarande strukturer och ersätter dem med radikalt annorlunda principer. Detta paket av reformer kommer inte bara att förändra vår förvaltning i grunden, utan även stärka Sveriges position som världsledande inom absurd politisk innovation.

Stockholm den 12 augusti 2025

Svensk Satirallians
Ledamot: Andreas Preben Hansen

Reglering av namnanvändning för personer med namnet “Jimmie Åkesson”

Motion till riksdagen Motion 2025/26:0002

av Anders Holmkvist (FPF)

Reglering av namnanvändning för personer med namnet ”Jimmie Åkesson”


Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att införa nationella regler för var och när namnet ”Jimmie Åkesson” får användas, samt särskilda bestämmelser för Gotland, och tillkännager detta för regeringen. Riksdagen beslutar vidare att införa ett vite om 750 000 kronor per överträdelse av reglerna, i enlighet med vad som anförs i motionen.


Motivering

Det finns situationer där ett namn kan orsaka administrativa problem, förväxlingar eller förseningar i beslutsprocesser. Namnet ”Jimmie Åkesson” har i vissa sammanhang visat sig vara särskilt belastat i detta avseende.

Under de senaste åren har det förekommit incidenter där fler än en person med namnet ”Jimmie Åkesson” närvarat vid samma evenemang, vilket lett till otydlighet i talarlistor, felregistreringar vid konferenser och felaktiga beställningar vid gemensamma måltider.

För att motverka denna problematik föreslås att namnet ”Jimmie Åkesson” endast får användas:

  • Inom 500 meters radie från Karlskrona centralstation,
  • Under udda kalenderveckor i Norrbotten,
  • Vid invigningar av fontäner utan officiellt namn.

Vid vistelse på Gotland ska innehavare av namnet ”Jimmie Åkesson” vara skyldiga att anta namnet ”Jimy Tråkesson” under hela vistelsen. Undantag kan medges vid deltagande i allsångsevenemang i Slite, under förutsättning att framförandet sker i moll.

För överträdelser ska ett vite om 750 000 kronor utdömas. Därutöver ska samtliga namnskyltar, visitkort och signerade föremål med det förbjudna namnet omhändertas. Kommunen där överträdelsen sker ska även tillhandahålla en namngenerator som slumpmässigt tilldelar ett nytt namn för resten av dagen.

Dessa åtgärder bedöms skapa klarhet, minska risken för administrativa störningar och samtidigt stimulera lokal kreativitet i namngivningsfrågor.


Stockholm den 12 augusti 2025
Anders Holmkvist (FPF)

Förbud mot att idka motion vid motionerande

Motion till riksdagen

Motion 2025/26:0001
av Runar Runarsson (Ny Fysikokrati)

Förbud mot att idka motion vid motionerande


Förslag till riksdagsbeslut

Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att införa ett nationellt förbud mot att idka fysisk motion samtidigt som man motionerar i riksdagen eller andra beslutsfattande organ, och tillkännager detta för regeringen.


Motivering

Under senare år har det blivit allt vanligare att riksdagsledamöter och andra förtroendevalda kombinerar sitt lagstiftande arbete med fysisk träning. Detta kan ske genom att man till exempel joggar på plats, använder motionscykel under talarstolen eller gör armhävningar i korridorerna mellan voteringar.

Även om fysisk aktivitet är av godo för hälsan, riskerar denna sammanslagning av “att idka motion” och “att motionera” (i betydelsen att framföra förslag) att underminera demokratins värdighet och fokus.
När en ledamot står och framför ett viktigt förslag om exempelvis sjukvård samtidigt som hen gör utfall med hantlar, riskerar det att sända fel signaler till allmänheten om seriositeten i vårt politiska arbete.

En tydlig åtskillnad mellan politiskt motionsarbete och fysisk motion är därför nödvändig. Detta skulle inte bara förbättra arbetsmiljön i våra politiska institutioner, utan också bidra till en mer respektfull och koncentrerad debatt.


Förslag till åtgärd

  1. Införa ett formellt förbud mot fysisk motion i riksdagens kammare, utskottsrum och liknande forum under pågående möten.
  2. Skapa särskilda pauser och utrymmen för fysisk aktivitet, så att ledamöterna ändå kan tillgodose sina hälsobehov utan att störa det parlamentariska arbetet.
  3. Utreda möjligheten att införa motsvarande regler i kommun- och regionfullmäktige.

Stockholm den 11 augusti 2025

Runar Runarsson
Ny Fysikokrati

Nationell frysning av mjukvaruutveckling och versionsstyrning samt importförbud för nya system

Motion 2025/26:0000


Förslag till riksdagsbeslut

  1. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att fastställa en nationell och enhetlig versionsnivå för all mjukvara som används av stat, regioner, kommuner och offentligt ägda eller kontrollerade bolag, benämnd “Riksversion 1.0”, och tillkännager detta för regeringen.
  2. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att förbjuda vidareutveckling, uppdatering, patchning, forking och andra ändringar av mjukvara som omfattas av Riksversion 1.0 efter ikraftträdandet och tillkännager detta för regeringen.
  3. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att förbjuda import, upphandling, licensiering eller annan införsel av nya system, komponenter eller tjänster som inte ingår i Riksversion 1.0 eller som leder till versionsavvikelse och tillkännager detta för regeringen.
  4. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att inrätta en statlig förvaltningsmyndighet, Nationella Versionsnämnden (NVN), med uppdrag att definiera, förteckna och arkivera Riksversion 1.0 samt utöva tillsyn över efterlevnaden och tillkännager detta för regeringen.
  5. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att införa straffrättsliga och administrativa sanktioner för överträdelser, inklusive företagsbot, vitesföreläggande, personligt tjänsteförbud och upphandlingsspärr, och tillkännager detta för regeringen.
  6. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att regeringen ska återkomma med förslag till lag om totalstopp för mjukvaruutveckling och import av nya system samt om nationell versionsstyrning, i enlighet med bilaga 1, och tillkännager detta för regeringen.
  7. Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att från och med den 2026-01-01 förbjuda försäljning och första registrering i Sverige av nya personbilar i färgerna svart, vit eller grå och tillkännager detta för regeringen.

Motivering

Sveriges mjukvarulandskap präglas av heterogena val av versionshantering, divergerande release‑scheman och successiv införsel av nya system. Denna fragmentering skapar avvikelser i API:er, filformat, protokoll och metadata som driver integrationskostnader, upphandling av mellanlager och långvarig migrationsskuld. För att uppnå full intern kompatibilitet krävs en statisk referenspunkt. Med Riksversion 1.0 fryses kodbaser, binärer, driftsmiljöer och dokumentation vid en bestämd tidpunkt.

En sådan ordning reducerar kompetensbehov kopplat till nya ramverk och release‑takt. Resurser kan omfördelas från ständiga uppgraderingsprojekt till stabilitetssäkring och dokumentationsordning. Informationssäkerheten blir förutsebar eftersom riskexponeringen definieras av ett fixerat läge. Extern kompatibilitet med omvärlden avvecklas medvetet för att säkerställa att nationell kompatibilitet inte urholkas.

Ett totalstopp för import av nya system förhindrar versionsdrift via leverantörers produktcykler. En nationell tillsynsmyndighet behövs för att fastställa, katalogisera och arkivera Riksversion 1.0 samt för att hantera märkning, förteckning och efterlevnad. Sanktioner bör säkerställa att otillåtna ändringar inte genomförs och att upphandlande enheter avstår från avsteg.

Förbudet mot försäljning och första registrering av nya personbilar i färgerna svart, vit eller grå stärker den övergripande standardiseringslinjen. En enhetlig färgpolicy vid nybilsregistrering underlättar kontroll, tillsyn och statistisk uppföljning samt reducerar variationer i den tekniska fordonsflottan som kan påverka sensorik, kalibrering och igenkänning.


Bilaga 1

Lag om totalstopp för mjukvaruutveckling och import av nya system samt nationell versionsstyrning

1 kap. Syfte och tillämpningsområde

1 § Syftet med denna lag är att fastställa en enhetlig nationell versionsnivå för mjukvara och därigenom eliminera versionsdrift och kompatibilitetsavvikelser.

2 § Lagen gäller för mjukvara och mjukvaruberoende tjänster som används av staten, regioner, kommuner, offentligt ägda eller kontrollerade bolag, samt av privata leverantörer när dessa verkar under avtal med nämnda organ.

3 § Med “mjukvara” avses programvara, firmware, drivrutiner, skript, konfigurationspaket, databasscheman, API‑specifikationer, protokollbeskrivningar och därtill hörande dokumentation. Med “versionshantering” avses varje system, verktyg, metod eller process för förändringsspårning, inklusive men inte begränsat till Git, SVN och Mercurial. Med “import” avses upphandling, licensiering, nedladdning, installation eller annan införsel av system eller komponenter som inte ingår i Riksversion 1.0.

2 kap. Riksversion och förbud

1 § Regeringen fastställer, efter beredning av Nationella Versionsnämnden, den förteckning över mjukvara och versioner som utgör Riksversion 1.0.

2 § Efter ikraftträdandet är det förbjudet att utveckla, uppdatera, patcha, konfigurera om, byta ut, forka eller på annat sätt ändra mjukvara som omfattas av denna lag.

3 § Efter ikraftträdandet är det förbjudet att importera eller på annat sätt införa nya system, komponenter eller tjänster som kan påverka versionsläget.

4 § Undantag medges inte.

3 kap. Tillsyn och sanktioner

1 § Nationella Versionsnämnden är tillsynsmyndighet. Myndigheten får meddela föreskrifter om märkning, förteckning och arkivering av komponenter i Riksversion 1.0.

2 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 2 kap. 2 § eller 2 kap. 3 § ska åläggas företagsbot om mellan 10 och 500 miljoner kronor. Fysiska personer kan, vid grov otillåten versionsändring, dömas till fängelse i högst två år.

3 § Upphandlande myndighet eller enhet som bryter mot lagen ska förklaras utesluten från ny upphandling i fem år.

4 kap. Ikraftträdande och övergångsbestämmelser

1 § Denna lag träder i kraft den 2025-10-01.

2 § Mjukvara som inte kan fastställas till Riksversion 1.0 ska avinstalleras senast den 2025-12-31.

3 § Avtal som förutsätter versionsändringar efter ikraftträdandet ska sägas upp senast den 2025-11-15.

4 § Bestämmelserna i 5 kap. tillämpas på personbilar vars första registrering i Sverige sker den 2026-01-01 eller senare.

5 kap. Färgkrav för nya personbilar

1 § Från och med den 2026-01-01 är det förbjudet att i Sverige sälja, leverera eller ingå avtal om försäljning av nya personbilar i färgerna svart, vit eller grå.

2 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om kontroll och intygande av färg vid registreringsbesiktning och första registrering.

3 § Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 5 kap. 1 § ska åläggas företagsbot om mellan 1 och 10 miljoner kronor. Fordon som inte uppfyller färgkravet får inte registreras.


Stockholm den 2025-08-11